{{result.Title}}

{{result.Breadcrumb}}

Vi fandt desværre ingen resultater for: "{{$ctrl.query}}"

Se alle resultater

Skoleprojekt skal gøre elever klimakloge

Nyt skoleprojekt skal gøre kommunens børn klogere på klima og bæredygtighed

Siden september i år har Provas haft ugentlige besøg af nysgerrige skoleklasser. Og interessen for at se hvad der foregår på vandværket, rensningsanlægget og genbrugspladsen er stor. Besøgene er led i et nyt skoleprojekt sammen med kommunens skoler. Håbet er, at eleverne fortsætter snakken med forældrene.

Jakob Norst Fogtmann (yderst til højre) fra Provas hjælper eleverne med at sortere det affald, de har fået udleveret i små trækvogne.

Som led i grundskolens undervisning er det nu muligt for skoleklasser i Haderslev Kommune at besøge vandværket, rensningsanlægget og genbrugspladsen.

Vil du helst undvære strøm eller vand?

Når eleverne besøger vandværket, vil det ofte være Karina Holt Filtenborg, driftsansvarlig for vandværkerne, som tager imod. Og ét af hendes yndlingsspørgsmål er, om eleverne helst ville undvære vand eller strøm.

- Det er ikke så overraskende, at børnene ofte svarer, at de helst ville undvære vandet. For hvordan skal de komme på nettet uden strøm, siger Karina Holt Filtenborg.

Men det kan også være svært at forstå, hvor afhængige de er af noget, som hele deres liv automatisk er kommet ud af hanen, når de har åbnet for den.

Ofte hjælper det dog lidt, når hun så kan fortælle, at hver dansker gennemsnitligt bruger hele 105 liter vand i døgnet. Det er ret tungt at skulle slæbe så mange liter vand hjem fra supermarkedet hver dag.

Toilettet er ikke en skraldespand

Især kan det være svært for børnene at forstå, hvordan der kan være havnet plastichandsker, vatpinde og karklude i spildevandet.

- Vi har en enkelt gang oplevet, at der var tabt et gebis i. Det griner vi så lidt af. Men jeg gør meget ud af at fortælle børnene, at vi er nødt til at si vandet, fordi mange bruger toilettet som en skraldespand og kommer for eksempel vatpinde og vådservietter i det. I bedste fald når det frem til rensningsanlægget, hvor vi kan sortere det fra. Men ofte stopper det faktisk pumperne, inden det når så langt, forklarede Malene Staub, som er Driftschef hos Provas.

Må jeg få den der nerf gun?

Indtil videre har Provas mest haft de helt små klasser på genbrugspladsen. Og ungerne er rigtig gode til at sortere. Men det er ikke uden fristelser, når de går rundt og kigger på, hvad andre har smidt ud. F.eks. er det vildt uretfærdigt, at man ikke må tage sådan en fin, kasseret nerf gun med hjem. Men så lærer de også lidt om værdien ved genbrug.

Givet godt ud

Ansvaret for besøgene og de forsøg eleverne laver i forbindelse med skoleprojektet, står lærer Britta Nørgaard Dinsen for. Normalt underviser hun i natur og teknologi på Bregnbjergskolen i Vojens, men er nu også ansat hos Provas to gange om ugen.

Og i denne uge havde hun fornøjelsen af at guide bestyrelsen i Provas sikkert igennem de samme forsøg, som eleverne arbejder med. Om forsøgene og hele idéen med skoleprojektet udtaler Ole Bang Jensen (V), bestyrelsesmedlem hos Provas:

- Det her er smart! Det er er så vigtigt, at børnene lærer det her! Bare de går hjem og fortæller videre til forældre og bedsteforældre. Jeg tror det er godt givet ud, de ressourcer vi bruger på det her, siger Ole Bang Jensen.

FAKTA
Forsøgene foregår i Forsyningshusets lokaler, og varetages af Britta Nørgaard Dinsen, lærer i natur og teknologi, Bregnbjergskolen i Vojens. Børnene er aldrig i direkte kontakt med spildevand eller andet farligt affald. Dertil har de sikkerhedsudstyr på, når påkrævet.

Rundvisningerne foregår på Favrdal Vandværk, Haderslev Renseanlæg samt Haderslev og Vojens genbrugspladser.

Såvel rundvisninger som forsøg er tilpasset de enkelte klassetrin, og tilrettelagt så de kan indgå direkte i skolernes undervisning om vandets kredsløb.

Rundvisningerne er startet op i september 2021 og er for elever på 3.-9. klassetrin. Det er medarbejdere fra Provas, som viser rundt. Interessen for at tilmelde sig rundvisningerne bruges som indikator for, hvor længe projektet giver mening at fortsætte.