Ønsker du at læse årsberetninger fra tidligere år, kan de findes under dagsordner og referater i det pågældende år.
Mini-skov
Da Grønne Nabofællesskaber Haderslev ønskede at plante en mini-skov på et areal ved Erlev Skole, valgte Provas at levere 40 m3 kompost fra det haveaffald, vi har modtaget på genbrugspladserne.
Skolens elever og en håndfuld bedsteforældre fordelte komposten og plantede stiklinger. Selv om skoven ikke er meget større end en tennisbane, består den af en tæt samling små hurtigvoksende træer og buske og giver en vis klimaeffekt.
Haderslev Fjord og Dam
Året endte godt for Provas, da Promilleafgiftsfonden bevilligede 3 mio. kr. over hvert af de kommende 3 år til projektet “Lokalt baseret vej til godt vandmiljø og konkurrencedygtigt landbrug”, der er et samarbejde mellem Haderslev Kommune, landboforeningen Spiras, SEGES Innovation og Provas.
Projektets formål er at udvikle smarte værktøjer og metoder til at understøtte en lokalt baseret vej til et godt vandmiljø og konkurrencedygtigt landbrug. Disse metoder skal tilgodese den udbredte efterspørgsel, hvor landbrug, kommuner og interessenter sammen søger efter metoder og værktøjer til at udforme og implementere lokalt tilpassede løsninger.
Stærk kundetilfredshed
I løbet af året blev både et nyt telefonsystem, samt et nyt affaldssystem indført og i slutningen af året blev der sendt en kundetilfredshedsanalyse ud til mere end 4.600 tilfældigt udvalgte kunder. Den skal give os indblik i, hvad vi skal fokusere mere på fremadrettet.
Ny hjemmeside
I 2023 fik Provas en ny og mere moderne og brugervenlig hjemmeside, i overensstemmelse med lov om webtilgængelighed. Da det var vigtigt, at det blev en hjemmeside med dens besøgende for øje, inviterede vi i januar en testgruppe på 10 personer ind i Forsyningshuset. Her testede de bl.a., om strukturen på hjemmesiden var logisk. På få måneder lykkedes det for os at gøre hjemmesiden klar til at den kunne sendes i luften i starten af juni.
Derudover har vi med den nye hjemmeside lagt stor vægt på vores nyhedsside og på relevante medieplatforme, så bredden og effekten af vores arbejde synliggøres.
Socialt ansvar
Også i 2023 har der været fokus på socialt ansvar. Bl.a. har vi gjort det lettere for elever at kontakte os, og for folk med særlige behov at undersøge deres mulighederne for jobafklaring og erhvervspraktik via vores hjemmeside.
Sidst på året blev der igangsat et arbejde med at udarbejde en egentlig CSR-politik, som handler om socialt ansvar i alt fra klimahensyn til gode arbejdsforhold for medarbejdere. Det var også i samme periode Provas etablerede en whistleblowerordning.
Attraktiv arbejdsplads
Provas ønsker at være en attraktiv arbejdsplads. Helt grundlæggende, at der er attraktive rammer for at arbejde i Provas. Der arbejdes med de konkrete elementer, som for eksempel personalegoder, hvor der er vide muligheder så som sundhedsordninger og mulighed for lån af værktøj. Desuden arbejdes der løbende med kulturen, som skaber en god arbejdsplads. Her er der for eksempel fokus på en ikke-hierarkisk struktur i Provas og løbende læring og udvikling.
I 2023 er der kommet endnu mere fokus på den gode opstart for nye kolleger, herunder introduktion til alle dele af Provas. Som ny får man en klar observationsopgave med rammer for tilbagemelding. Observationsopgaven giver ledelsen indblik i hvordan Provas opleves som ny kollega og danner afsæt for justeringer. Ved de seneste tilbagemeldinger oplevede de nyansatte en åben og tilgængelig organisation, og kunne bekræfte det flade hierarki, både i forhold til andre kolleger og til ledelsen.
Der er fortsat stor forskellighed i mulighederne for at rekruttere inden for de forskellige faggrupper. For stillinger som genbrugsvejleder eller til administrative stillinger er der stor søgning både ved stillingsopslag og på uopfordrede ansøgninger. For specialiststillinger skal vi lave en særlig indsats for at rekruttere kvalificerede medarbejdere. Dette er en kendt situation i vores del af landet og i branchen generelt.
Hen over sommeren har vi lavet en kort video om Provas. Hensigten med videoen er at fortælle folk udefra om, hvad vi arbejder med i Provas, og at der er mange karriereretninger i Provas. Samtidig viser videoen værdien af vores indsats over for såvel nuværende som kommende medarbejdere, kunder og øvrige interesserede.
I 2023 fik Provas uanmeldt besøg af Arbejdstilsynet for tjek af vores arbejdsmiljø, og Arbejdstilsynet kvitterede med en grøn smiley.
Kogeanbefaling Vojens
Midt i sommerferien blev vi ramt af en kogeanbefaling i Vojens. Under en rutinekontrol hos en forbruger på ledningsnettet i Vojens havde vi fundet intestinale enterokokker, som er en bakterie der indikerer forurening med afføring fra mennesker eller dyr.
Kunderne blev straks orienteret med anbefaling om at koge vandet inden brug og en omfattende kildeopsporing gik i gang i samarbejde med Haderslev Kommune. Den mest oplagte kilde til forureningen var den ældste af de to rentvandstanke, som derfor hurtigt blev lukket ned. Bakterieanalyser skal dyrkes et par døgn i laboratorie, før man har et resultat. Kildeopsporing er derfor en kompliceret og tidskrævende opgave.
Inden vi i starten af august kunne ophæve kogeanbefalingen i hele forsyningsområdet, havde vi bl.a. gennemført dykkerinspektion af rentvandstanken og gennemskyllet store dele af ledningsnettet. Ved tankinspektionen blev der set en mindre skimmeldannelse, som kunne indikere en utæthed hvor vand udefra kunne trænge ind og dermed være kilde til forureningen. Drikkevandstanken er siden blevet renoveret og tætnet.
På trods af de akutte udfordringer oplevede vi sammenhold, fælles opbakning, tilfredse forbrugere og en presse der følte sig godt informeret.
Smart regnvandsløsning i Hoptrup
I august kunne Hoptrup indvie deres udendørs fitnessområde. Et rekreativt område, som kun var blevet til, fordi der var et bredt ønske og et godt samarbejde om at tage bedst muligt hensyn til de mange interesser i området.
I Hoptrup er vandet separatkloakeret. Det betyder, at regnvandet i Hoptrup ledes til vandløbet og videre ud i Slivsøen. Normalt foregår rensning af regnvand ved, at det passerer igennem et regnvandsbassin, hvor partikler kan bundfælde. I Hoptrup ville dette dog kræve et kæmpe bassin.
I stedet etablerede vi et mindre regnvandsbassin langs vejen. Under plænen etablerede vi dertil fire større ledningsstræk med en lille smule bagfald, et såkaldt sedipipe system. Sammen med et meget specielt ristesystem holder det partiklerne tilbage. Ligesom det traditionelle bassin skal dette renses op med jævne mellemrum. Til gengæld er det med rørsystemet blevet muligt at bruge plænen til andre aktiviteter.
Vandhåndteringsstrategi for Humlegårdsbæk
I det tidlige forår blev der sat en politisk retning for den fremtidige vandhåndteringsstrategi for oplandet til Humlegårdsbæk i Haderslev syd. Vandhåndteringsstrategien er truffet på baggrund af et større planlægningsarbejde i samarbejde med Haderslev Kommune. En vandhåndterings-strategi går forud for udarbejdelse af selve plangrundlaget. I strategien analyseres det samlede opland for en række faktorer med det formål at finde den bedst mulige vandhåndtering og ressourceudnyttelse til gavn for byens borgere.
I strategien fastholdes separatkloak i de oplande, hvor det allerede er anlagt. Øvrige oplande udlægges til separatkloakering. I opland ’053 Humlegårdsbæk’ udlægges området til lokal afledning af regnvand (LAR), typisk nedsivning, med mulighed for at udtræde af kloakforsyningen for regnvandsdelen, for de tilsluttede ejendomme.
Det samlede projekt startes op i 2024 og vil inden for fem år skabe markante resultater. Projektet forventes endelig gennemført i løbet af 25 år. Sammen med Jomfrustiprojektet og de tilstødende projekter, vil ændringerne i området medføre en markant reduktion af overløb fra fælleskloakken med direkte udløb til Haderslev Fjord. Det er beregnet, at overløbsfrekvensen samlet nedbringes til ca. én overløbshændelse om året.
Stormflod
I oktober blev Danmark ramt af en stormflod som medførte omfattende skader langs Lillebæltskysten i Haderslev Kommune. Efter oversvømmelserne i 2017 havde vi lavet omfattende klimatilpasning af pumpestationer og tekniske installationer i de kystnære områder. Den varslede højvandssituation var dog meget voldsom, så i dagene op til stormfloden gennemførte vi en række supplerende tiltag, hvilket medførte ret begrænsede skader på vores forsyningsnet.
Under stormfloden blev der lukket for elforsyningen i dele af området, hvilket stoppede en række pumpestationer. Tilsvarende overvågede vi natten mellem den 20. og 21. oktober pumpestationer i Haderslev by og Haderslev Renseanlæg. Det gjorde vi for sikre, at de store mængder saltvand, der trængte ind i kloaksystemet, ikke ødelagde de biologiske processer på renseanlægget.
En transformerstation på renseanlægget i Haderslev var truet af bagvand fra Humlegårdsbæk. Dette blev afværget ved en flot indsats fra Hjemmeværnet, som inddæmmede området med 2.000 sandsække.
Halvdelen af vores operative driftsvagt indgik i beredskabet og bidrog bl.a. til kommunens krisestab sammen med Brand & Redning.
Selv om en række pumpestationer var lukket ned, enkelte veje skyllede væk og spildevandsledninger blev blotlagt, kom vores egne anlæg nogenlunde nådigt igennem uvejret og vi var efter stormfloden relativt hurtigt tilbage i normal drift.
Nu besøger vi også børnehaverne
Et af årets første nye indslag var, da vi gjorde det muligt for de lokale børnehaver at få besøg af vores formidler. Under besøget bliver der talt med børnene om affaldssortering ud fra situationer fra børnenes hverdag, imens der bliver læst op af børnebogen "Carla sorterer affald". Bogen er skrevet af vores egen formidler, redigeret af Provas og illustreret af formidlerens egen datter.
Børnene er meget glade for bogen, som de alle får et eksemplar med hjem af. Også pædagogerne har taget imod vores besøg med begejstring.
Indsamling af asbest
Fra 1. april blev det muligt for private at få afhentet deres asbestaffald. Ordningen fungerer ved, at man henter en særlig sæk til asbestaffald på de tre genbrugspladser, fylder den derhjemme og bestiller afhentning.
Ordningen er blevet godt implementeret og udvides i 2024 til også at omfatte erhverv. Hvor omkostningerne for private indgår i grundgebyret, betaler erhverv pr. afhentning.
Lokal håndtering af haveaffald
Gennem flere år har der været en efterspørgsel på etablering af lokale haveaffaldspladser i en række lokalbyer. I foråret 2023 afprøvede vi derfor to forskellige initiativer til lokal håndtering af haveaffald.
I Aarøsund afprøvede vi indsamling af haveaffald ved aflevering i en opstillet container. Det blev en stor succes og containeren måtte tømmes et par gange.
På et grønt areal i Fjelstrup etablerede vi to stolperækker, som gav rammerne til et kvashegn, der, udover at spare klimaet for CO2, kunne give biodiversiteten en hjælpende hånd.
Hensigten var at gøre det nemmere for kunderne at håndtere deres haveaffald og samtidig skabe en mere bæredygtig løsning ved at undgå massiv kørsel med haveaffald til de tre genbrugspladser.
Afprøvningerne fortsætter i det kommende forår med henblik på at skabe grundlag for en god fremtidig praksis.
Døgnåbent på Ressourcecenter Haderslev
Provas 24/7 i Vojens har været så stor en succes, at vi valgte også at gøre det muligt på pladsen i Haderslev. Indtil ordningen startede op 15. maj, havde 1.921 kunder oprettet sig i Provas 24/7. Med udgangen af året var dette tal steget til 4.713 tilmeldte.
Gennemsnitligt har der været færrest besøgende på torsdage (448) og flest på lørdage (662). Det ses også hvordan de fleste benytter ressourcecenteret i den bemandede åbningstid (de røde og orange celler) samt i timerne umiddelbart før og efter. Men pladsen benyttes hele døgnet – også om natten, hvor der mellem klokken 2 og 3, dog har været færrest besøgende (i alt 12 i løbet af 2023).
Et tilsvarende billede ser vi på genbrugspladsen i Vojens, hvor der dog er omkring 100.000 årlige besøgende mod de knap 200.000 besøgende i Haderslev.
Den nuværende ordning med ubemandet åbningstid, som vi kalder ”24/7”, har af kapacitetsmæssige årsager også haft lukkedage. Dette ændres fra foråret 2024, hvor alle tre pladser vil have åbent døgnet rundt alle årets dage. Vi etablerer ”24/7/365”.
Forsøgsordning med fælles brug af genbrugspladser blandt trekantkommunerne
Som et forsøg kunne alle borgere, sommerhusejere og pendlere i perioden 1. januar til 31. december 2023 frit benytte genbrugspladserne på tværs af kommunegrænserne i Trekantområdet.
Idéen med forsøget var, at brugerne kunne reducere deres kørsel og dermed spare CO2, fordi de kunne vælge den genbrugsplads, der for eksempel lå tættest på deres bopæl eller nær deres arbejdsplads. Der blev lavet en brugerundersøgelse, som skulle understøtte en stillingtagen til om den tværgående trafik eventuelt skulle udløse en økonomisk kompensation kommunerne imellem. Da ingen af forsøgskommunerne oplever væsentlig økonomisk belastning, som følge af forsøgsordningen, blev det besluttet at køre forsøget videre i 2024, med henblik på at vurdere om ordningen skal være permanent.
Tekstilaffald
Fra august og året ud har Provas testet forskellige løsninger til borgernær indsamling af tekstilaffald.
I alt blev der indsamlet 171 kg tekstilaffald. Heraf udgjorde korrekt sorteret tekstilaffald 75 procent, svarende til 128 kg. De sidste 25 procent var fejlsorteringer af forskellig art og bestod blandt andet af fodtøj, vådt tøj, muggent tøj samt helt andet affald.
Det gode resultat fra forsøgsstederne har ført til beslutningen om, at al tekstilaffald fra kommunens husstande fremadrettet skal indsamles i klare poser, som lægges i beholderen til pap og papir.
Provas-Haderslev Vand A/S og Provas-Haderslev Spildevand A/S er underlagt reglerne om økonomiske rammer jf. Vandsektorloven, som fastsætter en årlig rammer for selskabernes indtægter.
Hensigten med den økonomiske ramme er at sikre, at forbrugerne ikke betaler for meget for at købe vand og aflede spildevand samt at selskaberne har tilstrækkelige midler til at drive, vedligeholde og udvikle deres infrastruktur, for at sikre fortsat høj kvalitet og forsyningssikkerhed.
Den økonomiske ramme indeholder også effektiviseringskrav, som skal give incitament til løbende at effektivisere drift og anlæg, og hvor der som minimum reduceres med 2% årligt.
Resultater 2023
Provas havde som samlet koncern et overskud i regnskabsåret 2023 på 42 millioner kroner og en egenkapital på 2,3 milliarder kroner. Samlet set er der i regnskabsåret gennemført anlægsinvesteringer for 67 millioner kroner.
Provas skal ”hvile-i-sig-selv”. Det betyder, at der over en kort årrække skal være balance mellem indtægter og udgifter, og koncernen skal altså hverken skabe overskud eller underskud.
I vand- og spildevandsselskaberne bestemmer staten hvor store indtægterne må være. Selskaberne tildeles en ”økonomisk ramme”, som fordeles ud på den vandmængde, der forventes faktureret. Herved fastsættes taksterne på vand og spildevand. På affald fastsættes taksten på baggrund af det kommende års budget.
Når regnskabsåret giver et overskud, har vi ofte opkrævet for mange penge hos forbrugerne og har dermed fået en kortfristet gæld, der skal betales tilbage. Vi har en ”overdækning”. Opkræver vi omvendt for lidt, skylder forbrugerne os penge og vi har et tilgodehavende, en ”underdækning”. En del af et over- eller underskud kan naturligvis også skyldes andre forhold.
Fra 2022 til 2023 er overdækningen reduceret med 34 millioner kroner, hvilket er et udtryk for, at Provas nu ikke har så meget gæld til kunderne, som ved udgangen af 2022. Dette betyder også at koncernens omsætning for 2023 regnskabsteknisk forøges med det tilgodehavende, som gælden overfor kunderne er reduceret med.
Årets resultat er påvirket af de planlagte reguleringer af over-/underdækningerne. Da indfrielsesforholdene var gunstige, blev overdækningen i affaldsselskabet anvendt til at indfri en væsentlig andel af et langfristet lån. I 2023 blev der afledt mindre spildevand fra forbrugerne end forventet og samtidig behandlet mere på rensningsanlæggene grundet stigende nedbørsmængder. Det har påvirket omsætningen og har resulteret i, at en overdækning er ændret til en underdækning i spildevandsselskabet.
Vandforbruget falder generelt, men vi oplever ikke et konstant fald eller samme fald hvert år. For eksempel har vi senest set en lille stigning vandforbruget.
Regnskabet følger grundlæggende årets budget, idet der dog er øgede omkostninger som knytter sig til stormfloden i oktober, generelt stigende nedbørsmængder, øgede elpriser og drikkevandsforureningen i sommers. Endelig indsamles der flere genanvendelige fraktioner, hvilket også øger omkostningerne. Modsat har den stigende rente medvirket til en øget renteindtægt på obligationsbeholdningen og tilsvarende er koncernens administrationsomkostninger reduceret.
Ud over reguleringen af over-/underdækning er de væsentligste årsager til variationen i hoved- og nøgletal følgende to ting. I 2023 har vi startet udligningen af ”koncerninterne mellemværende” samtidig med en reduktion af koncernens obligationsbeholdning.
Over en længere periode er der på tværs af koncernen lånt penge mellem selskaberne (interne mellemværende). Det har vi i 2023 arbejdet på at udligne. Ved afslutningen af regnskabsåret var der fortsat finansiering mellem koncernens selskaberne, men der er sket en væsentlig reduktion.
For godt 10 år siden investerede Provas i værdipapirer og ved starten af regnskabsåret 2023 var der en obligationsbeholdning på 72 millioner kroner. Bestyrelsen besluttede i løbet af året, at obligationerne skulle afhændes over tid og bl.a. anvendes til finansiering af anlægsprojekter samt reduktion i de interne mellemværender. Ved regnskabsårets afslutning var beholdningen reduceret til 46 millioner kroner.
Der har i regnskabsåret været færre investeringer end tidligere år, hvilket primært skyldes manglende mulighed for at igangsætte anlægsprojekter, som derfor er periodeforskudt.
Takster for 2024
I 2024 vil taksten for en gennemsnitshusstand i Haderslev Kommune stige med 34 kr. om måneden. Dette skyldes, at taksterne for vand og spildevand samlet stiger med 84 kr. hvorimod taksterne for affald falder med 50 kr. pr. måned.
Reguleringen af den økonomiske ramme, som taksterne på vand og spildevand beregnes ud fra, sker midt på året på baggrund af forholdene året tidligere. På den måde vil taksterne for 2024 være udregnet på baggrund af aktiviteter og hændelser i 2022. Derfor vil de stigende priser under inflationen i 2022 først slå igennem i taksterne i 2024. Foruden aktivitetsudvidelser er dette den primære årsag til takststigningen på vand og spildevand.
Affaldstaksten for 2024 vil falde. Det er hovedsagelig grundgebyret, som dækker omkostninger til genbrugspladserne samt til husstandsindsamling af genanvendelige fraktioner, der vil falde.
Kvartalsberetninger 2024
Hvert kvartal udkommer Provas med en kvartalsberetning. Ved årets udgang samles de vigtigste emner i en årsberetning.
Klik her for at se Kvartalsberetning 1. kvartal som pdf
1. kvartal
Dette har fyldt i Kundeservice
Årsopgørelsen gav udfordringer i Kundeservice, hvilke blev løst i fællesskab med kunder og leverandør. God planlægning af opgaver før udsendelsen af årsopgørelsen, samt den planlagte midlertidige udvidelse af telefonisk åbningstid onsdage, var godt givet ud. Samtidig med et højere niveau af henvendelser end normalt, har Kundeservice formået at håndtere nye IT-systemer.
Implementering af strategien
Det seneste halvår har alle i Provas arbejdet struktureret med en række tværgående opgaver, som både skulle løfte konkrete indsatser fra strategien og træne vores evne til at arbejde lærings- og udviklingsorienteret. I januar var der en afsluttende opsamling med status på de enkelte opgaver, hvor de fleste er afsluttet og andre stadig i proces.
Blandt indsatserne var vores egen tilgang til affald og genbrug, reduktion af fejlkoblinger på spildevandsnettet, Provas som attraktiv arbejdsplads, HR-politik, CSR-politik, kundetilfredshed og etablering af ungdomsråd.
Netop etableringen af et ungdomsråd viste sig at være en vanskelig opgave. I virkeligheden er det nok en meget ”voksen ting”, at indgå i et ”råd” og vi lykkedes ikke med at gøre det tilstrækkeligt attraktivt. Da gruppen mødte denne barriere, søgte man derfor andre veje.
Aktuelt arbejdes der derfor på via sociale medier at aktivere unge til at indgå i et partnerskab for handling og samtidig hjælpe os med at se ting på nye måder, idet de i fremtiden skal leve med vores valg.
Omlægning af IT-drift
Da vand- og spildevandsforsyningerne i 2010 blev selskabsgjorte var der flere steder en idé om at selskaberne inden for få år ville samle sig til få, meget store selskaber, bl.a. for at opnå stordriftsfordele. Med baggrund i denne tanke blev SamAqua skabt for at fungere som et moderselskab de syddanske forsyninger, kunne samle sig under.
SamAqua er i dag et serviceselskab, der arbejder med udbud og kontrakter samt IT-drift. Virksomheden er meget tæt knyttet til forsyningsselskabet i Odense, hvor oprindeligt var ansat.
Hensigten med serviceselskabet er at opnå en økonomisk fordel gennem et stort volumen på opgaverne. Ofte opleves det desværre at den fordel, der kunne være fordelen ved et stort volumen, ikke opnås eller udlignes af den større kompleksitet som opstår, når 13 forskellige virksomheder skal blive enige og de interne omkostninger til langstrakte arbejdsgruppe forløb.
Konkret har vi gennem flere år oplevet en kritisabel service og drift af IT-området. Efter flere forgæves forsøg på at skabe et bedre fokus hos SamAqua blev problemerne i foråret tydeliggjort for SamAquas ledelse, hvilket desværre heller ikke skabte de nødvendige forandringer. I efteråret 2023 varslede vi derfor, at vi påtænkte at udtræde af IT-samarbejdet. Da dette heller ikke gav væsentlig reaktion, er der truffet den beslutning at Provas udtræder af SamAqua-IT pr. 31. december 2024.
1. februar 2024 har vi ansat vores egen IT-ansvarlig, som skal håndtere overgangen fra SamAqua og den fremtidige IT-drift. Samtidig har vi styrket samarbejdet med vores naboer i Tønder og Aabenraa, hvor vi konkret arbejder frem imod at anvende den samme IT-serviceleverandør samt etablere et smidigt og ubureaukratisk driftssamarbejde, som kan styrke den fælles IT-sikkerhed og IT-robusthed.
Arbejdspladsen Provas
Efter mere end 35 år i Driften valgte Kurt Knudsen at gå pension. Det blev markeret med en afskedsreception i Vandhallen. To kolleger har fået nyt arbejde, og vi har også budt vores nye IT-ansvarlige og en ny økonomimedarbejder velkommen. Der er fokus på at udvikle et godt pre- og onboardingforløb. Vi kan høre, at sociale elementer er vigtige, for at understøtte en god tilknytning til Provas.
Kildefelt - og jordfaldshul
Under etablering af det nye kildefelt i Vojens, har vi været udfordret af at ramme nogle hulrum i jorden. Jordfaldshuller opstår ved underjordiske sammenstyrtninger, i områder hvor jorden er blevet nedbrudt. Det betød at jorden flere gange faldt sammen om boringen efter 73 meters dybde. Første gang sank jorden til 2 meter under terræn og fyldte 52 meter af boringen op. For nuværende er der etableret 2 boringer.
Bevtoft – status
Bevtoft har oplevet spildevand på terræn ved engområdet. Det uønskede vand kommer fra utætte kloakledninger på privat grund, ved fejl- eller ulovlige tilslutninger fra omfangsdræn. Vi har optimeret på pumperne og lavet et godkendt nødoverløb. Vi har indkredset problemet ved TV-inspektion af ledningsnettet og Haderslev Kommune er ved at følge op med påbud. De lokale medier har været optaget af hændelsen.
PFAS
Der er ikke kommet nye resultater på hverken drikkevand eller spildevand, der giver anledning til indsatser.
Jomfrustien – status
Anlægsprojektet er godt i gang i den vestligste etape og de første bassiner samt ’Vandets kaskade’ begynder at tage form. Da der skal anlægges regnbede og plantes nye træer, kunne den eksisterende fællesledning ikke beholde den nuværende placering i vejarealet. Den er derfor ved at blive lagt om, hvilket spærrer dele af Jomfrustien for gennemkørsel.
Andre (u)nævneværdige anlægsprojekter i første kvartal
Separatkloakering af Zeisesvej og Møllevænget, Haderslev pågår, da det eksisterende ledningsnet var udtjent her. Samtidig udskiftes vandledningen på Møllevænget. I Hoptrup er sidste del af anlægsarbejderne med udskiftning af spildevandsledningerne også i gang.
Nyt regnvandsbassin til håndtering af regn- og overfladevand på oplandet til Industrivej i Gram er udgravet og vil foruden rensning afhjælpe oversvømmelser i området.
Tillæg nr. 7 til Spildevandsplanen er kommet i høring. Det betyder, at projekteringsarbejdet og den indledende dialog med borgerne er startet op på de første berørte områder i ’Oplandet til Humlegårdsbæk’ Haderslev Sydby.
Gram Genbrugsplads – status
Renoveringen af Gram Genbrugsplads er godt i gang. En fuld åbning af genbrugspladsen udskydes til sidst i juni, med indvielse efter sommerferien. Med den nuværende plan for myndighedsbehandlingen forventes det, at der kan opnås tilladelse til at åbne for modtagelse af haveaffald til pinse.
QR-koder på genbrugspladserne
Som forsøg er der på genbrugspladserne hængt midlertidige skilte op med QR-koder til vores digitale sorteringsvejledning. Hensigten er at gøre det nemmere for de besøgende at finde hjælp til sortering i den ubemandede åbningstid. Der vil efterfølgende blive evalueret på effekten heraf.
Provas 24/7 bliver til 24/7/365
I påskedagene har pladserne hidtil været lukket for alle langfredag og påskedag. I år blev der kørt forsøg med døgnåbent for de kunder, der var tilmeldt Provas 24/7. Selvom ikke alle de besøgende disse dage var tilmeldt 24/7, var der meget få fejlsorteringer. Generelt var forsøget en succes, der nu gøres permanent med døgnåbent hele året.
Udvidede muligheder med Provas 24/7 i Vojens
Siden 14. marts har det været muligt at aflevere pap, rest efter sortering og elektronik i den ubemandede åbningstid i Vojens. Dermed kan kunderne nu aflevere det samme i både Vojens og Haderslev.
Lokal håndtering af haveaffald
I påsken var der stillet to containere til haveaffald op i Gram og én i Arnum. Lokale aktører var med til at køre projektet. Containeren i Gram blev tømt 3 gange mens den i Arnum blev tømt 1 gang. Opstillingen af containerne er en del af en forsøgsordning, som evalueres på næste bestyrelsesmøde.
Tekstilaffald – status
Udlevering af klare poser til tekstilaffald blev afsluttet i marts. Fyldte poser skal i beholderen til pap og papir. I første kvartal er der indsamlet ca. 900 kg i ordningen. Heraf var kun 15 % tekstilaffald, 60 % var til direkte genbrug og 15% til energiudnyttelse.
Årsregnskaberne for Holding og datterselskaberne er færdiggjort og revideret af selskabets revisor PwC. Regnskaberne og protokollatet giver ikke anledning til bemærkninger og afventer nu endelig godkendelse af bestyrelsen og Haderslev Kommunalbestyrelse.
Skattestyrelsen har udsendt et styresignal den 3. november 2023 om genoptagelse af tidligere afregnet moms på renovationsydelser. Provas har bedt PwC om at vurdere, om Provas-Haderslev Affald A/S er omfattet af styresignalet og dermed skal søge momsrefusion tilbage til 2012, som skal tilbagebetale til kunderne. PwC vurderer ikke, at Provas-Haderslev Affald A/S er omfattet, da selskabet anses for at være en enhed, der er etableret på privatretligt grundlag og som varetager forsyningsopgaven for Haderslev Kommune som underleverandør. Provas-Haderslev Affald A/S fortsætter derfor med at opkræve moms ved kunderne, som hidtil.