
Årsberetning
Med årsberetningen får du et hurtigt overblik over, hvad der er sket i Provas i det senest års tid.
Åben fanerne for at læse Årsberetning 2024:
For at være bedre rustet har Provas styrket sikkerheden på IT-området på såvel de administrative som de operationelle produktionssystemer. Vi har igangsat arbejdet med at opdatere vores beredskabsplaner og udført højtvandsikring af Forsyningshuset. Endelig har vi skiftet energikilde fra gas til varmepumpe i Forsyningshuset.
Samtidig har vi gennemført en væsentlig opgradering af både vores økonomi- og tidsstyringssystem som et led i at leve op til den nye bogføringslov.
Koncernens bestyrelser følger anvisningerne i kodeks for god selskabsledelse i kommunale forsyningsselskaber.
Omlægning af IT - Forsyningssikkerhed
I foråret indgik vi aftale med itm8 som leverandør af IT og stoppede dermed som kunde ved SamAqua IT. Den daglige drift af IT og vores produktionsteknologi, varetages nu af egen IT-medarbejder, mens servicedelen ligger hos itm8. Overgangen er foregået planmæssigt og forventes at give årlige, økonomiske besparelser fra 2025. Med skiftet styrker vi vores cybersikkerhed, da en række sårbarheder er blevet udbedret med udrulningen af den nye IT-løsning.
Stormflod - Højvandssikring
Belært af stormfloden i 2023, hvor overfladevand nær havde oversvømmet transformatorstationen ved Forsyningshuset, påbegyndte vi i efteråret en større planlagt højvandssikring. En vildtvoksende vold ud mod Fjordagervej skal beskytte transformatoren mod oversvømmelse fra fjorden, mens en mur mod Humlegårdsbækken skal modstå oversvømmelser fra bækken og det regnvand der løber på overfladen bag os.
Nødstrøm - Belastningstest
For at sikre nødstrømsgeneratorernes evner til at fungere gennemførte vi i efteråret en test af aktivering og belastning. Strømmen blev afbrudt på et tidspunkt med lavt forbrug. I stedet lod vi nødstrømsgeneratorerne stå for forsyningen af strøm. Perioden strakte sig ind over en periode på fem timer med højt forbrug. Testen forløb uproblematisk og styrker tilliden til, at vi med den aktuelle dieselbeholdning vil kunne levere vand til forbrugerne op til 10 timer under strømnedbrug.
Politikker - HR og CSR
HR-politikken* sikrer os et struktureret forløb omkring samtaler (MUS), feedback og fortrolige snakke mellem en medarbejder og dennes leder (1:1). Mange er ansat hos Provas længe, men vi mærker også de nye tendenser med kortere ansættelser.
Trivsel indgår derfor også i CSR-politikken**, der i alt omfatter syv kerneområder. Den bygger på virksomhedsstrategien, der netop bærer titlen ”Fælles om fremtiden”.
*Human Resources: Opgaver relateret til medarbejdere.
**Corporate Social Responsibility: Virksomhedens sociale ansvar.
Kundenærhed - Pop up service
Et stort fokus har i 2024 ligget på kundeoplevelsen og på hvordan vi i Provas yder den bedste kundeservice.
Som forsøg lejede vi et tomt butikslokale i midtbyen. Over nogle timer bød vi forbipasserende indenfor.
Kundeservice stod klar med råd og vejledning specifikt om selvbetjening og MinForsyning. Konceptet videreudvikles i det
nye år.
Varmeforsyning - Farvel til gas
Som led i målet om at drive Provas på en klimamæssig forsvarlig vis og for at leve op til Haderslev kommunes Klimaplan, udskiftede vi i efteråret vores varmekilde i og omkring Forsyningshuset.
Ved at skifte fra naturgas til en luft-til-vand varmepumpe, kan vi spare klimaet for 76 tons CO2 om året.
Vognparken - Flere el-biler
Med indkøbet af tre el-biler, som erstatning for nogle gamle dieselbiler, mindsker vi vores forbrug af fossilt brændstof. De nye biler er af mærket Volkswagen ID Buzz. I forvejen havde vi to el-biler af mærket Volkswagen UP!
Vognparken udskiftes til el efterhånden som firmabilerne slides ned.
Provas har i 2024 leveret 1,6 millioner liter drikkevand af god kvalitet. For at sikre en stabil drift arbejder vi løbende med udskiftning af ledninger. I 2024 har vi udskiftet 3,7 km af vores i alt knap 500 km vandledninger, der forsyner de godt 11.000 forbrugssteder. Denne udskiftning hjælper også med at reducere vandtab, som aktuelt ligger på cirka 8 %. Vi har færdigetableret en ny kildeplads, så Vojens Vandværk igen kan have en mere sikker andforsyning med to kildepladser, når råvandsledningen frem til vandværket er etableret.
Vandmiljø - Beskyt drikkevandet
Provas har indgået frivillige aftaler om beskyttelse af de nære områder rundt om boringerne (BNBO), hvilket bidrager til beskyttelsen af det grundvand vi anvender til drikkevand. Ikke alle steder er det lykkedes, hvorfor opgaven med at give påbud er overgået til Haderslev Kommune. Samtidig har vi arbejdet på at plante skov og opkøbe jord i områderne nær vores kildepladser. Med kampagnen “Du bor på dit drikkevand” har vi sat fokus på den enkelte haveejers medansvar.
Besøgstallet på genbrugspladserne er steget, men uden at mængden af affald er øget. Direkte genbrug, som også er indsats i kommunens affaldsplan, er i fokus og GenTag benyttes flittigt. Genbrugspladsen i Gram er fornyet og genbrugspladsen i Haderslev har fået værkstedet GenSkab. Disse initiativer understøtter direkte genbrug samt Provas sociale ansvar.
Vi er begyndt at indsamle tekstilaffald fra husstande og modtager mere tekstil på pladserne. Henteordningen for asbest blev ligeledes gjort permanent i 2024. Nye regler for håndtering af asbest trådte i kraft ved årsskiftet, hvilket førte til, at mange borgere valgte at skifte tag. Dette resulterede i indsamling af cirka 1.300 ton asbest til deponi.
Samlet set opnåede vi i 2024 en reel genanvendelse på 72%.
Navneskifte - Nyt ikke altid bedre
Genbrug gælder ting såvel som navne. Og netop navnet ’Ressourcecenter Haderslev’ har længe slået knuder på mange tunger. Derfor rullede vi navnet tilbage til det mere mundrette ’Haderslev Genbrugsplads’. Selv om navnet er tilbage ved det gamle, er pladsen stadig topmoderne med fokus på genbrug, upcycling og affald som en ressource. Det der er ”skrald” for dig er måske ”guld” for mig.
Opgradering - Gram Genbrugsplads
Den gamle plads var blevet utidssvarende. I august åbnede den efter en større renovering, hvor kun en enkelt bygning kunne genanvendes.
Pladsen er blevet dobbelt så stor, containerne står under niveau i forhold til bilerne for at undgå dårlige løft, der er etableret kvashegn rund om pladsen for at højne biodiversiteten og der er blevet adgang med Provas 24/7. Der er etableret GenTag
GenSkab - Socialt samarbejde
På Haderslev Genbrugsplads lægger Provas et lokale og materialer til det beskyttede værksted GenSkab. Det har hele tiden været hensigten, at lokalet skulle benyttes til at højne samarbejdet mellem Provas, private og kommunens institutioner om mere genanvendelse og genbrug. Værkstedet åbnede i efteråret, og er et frivilligt tilbud for voksne borgere på socialområdet. Det drives af kommunen.
Åbningen af værkstedet har skabt stor værdi for dets brugere.
Men også pladsens øvrige gæste finder det hyggeligt med mere liv, og mange lægger gerne vejen ind forbi. Selv medierne har på eget initiativ flere gange fremhævet det gode tiltag.
I det forgangne år har Provas arbejdet på at sikre effektiv og bæredygtig spildevandshåndtering. Dette arbejde har været præget af udfordringer som højtstående grundvand og skærpede miljøkrav, der kræver langsigtede løsninger. Provas driver et kloaknet på knap 1.300 kilometer og ca. 270 pumpestationer, som leder spildevandet fra de godt 19.000 forbrugssteder til selskabets 9 rensningsanlæg. Rensningsanlæggene modtog i 2024 samlet 12 millioner kubikmeter spildevand.
Hjælp fiskene - Kampagne
I sensommeren malede vi gule fisk ved udvalgte vejriste i Vojens. Fiskene skal minde forbipasserende om, at risten leder vandet ud i naturen. Tanken er, at der med tiden vil være gule fisk i alle separatkloakerede boligområder.
Det er håbet, at beboerne i de pågældende områder vil undgå at vaske bilen på vejen eller hælde sæbevand i deres udendørs rist.
Humlegårdsbæk - Separatkloakering
I 2024 begyndte vi separatkloakeringen i Haderslev Sydby for at reducere belastningen på kloaksystemet og renseanlægget, samt minimere overløb til vandløbet Humlegårdsbæk og Haderslev Fjord. Projektet vil strække sig over mange år, og vi samarbejder med borgere, virksomheder og myndigheder for en smidig gennemførelse. Vi har øget kommunikationsindsatsen for at hjælpe borgerne med at forstå kravene og gennemføre nødvendige ændringer på deres ejendomme. Blandt andet er der oprettet en særskilt Facebookgruppe for målrettet og dynamisk dialog, samt afholdt flere forskelligartede dialogmøder.
I 2024 er der indgået aftaler omkring at lave vandløbsreguleringer på bækken og dermed mindske størrelsen på de nye regnvandsbassiner, samlet set bedre økonomisk og bedre for natur og miljø i området.
Ribe Landevej - Regnvandsledning
I efteråret startede arbejdet med at etablere regnvandsledningen, der skal håndtere regnvandet fra området omkring Engel Parken. Et større anlægsarbejde, som betød at dele af Ribe Landevej blev gravet op i det ene spor. God koordinering med Haderslev
Fjernvarme har bidraget til at projektet er blevet godt og er afviklet effektivt. Samarbejdet medførte et kortere samlet projektforløb samt mulighed for effektiv trafikafvikling.
Jomfrustien - Klimatilpasning
Et stort infrastrukturprojekt har været udskiftningen af spilde- og fællesvandsledningerne på den vestlige del af Jomfrustien. Klimaprojektet skal håndtere regnvand og dermed aflaste fællesledningerne og forhindre oversvømmelser. Projektet har været udfordret af komplekse grundvandsforhold, trafikmæssige hensyn og koordinering med andre arbejder i området. Udskiftningen har forbedret afledningen af spildevandet og reduceret risikoen for driftsforstyrrelser og forurening.
Provas-Haderslev Vand A/S og Provas-Haderslev Spildevand A/S er underlagt reglerne om økonomiske rammer ved Vandsektorloven.
Rammesætning
Den økonomisk ramme for Vand og Spildevand skal sikre, at forbrugerne ikke betaler for meget. Samtidig bør rammen garantere selskaberne tilstrækkeligt med midler til at kunne drive, vedligeholde og udvikle deres infrastruktur med fortsat høj kvalitet og forsyningssikkerhed. For at give selskaberne et incitament til at effektivisere drift og anlæg, indgår et effektiviseringskrav på minimum 2% i beregningen af den økonomiske ramme.
Økonomisk regulering i vandsektoren
De økonomiske forhold for vandselskaber som Provas-Haderslev Vand A/S og Provas-Haderslev Spildevand A/S er reguleret i Vandsektorloven, der håndhæves af Vandsektortilsynet. Formålet er en effektiv vandsektor med høj kvalitet og forsyningssikkerhed og så stabile og lave vandpriser som muligt.
Vandsektortilsynet beregner årligt, hvad det bør koste at være forbruger i hvert enkelt selskab, idet man tildeler selskaberne en Indtægtsramme. Beregningen er meget detaljeret, omfattende og opleves unødigt kompliceret. Reguleringens bureaukrati koster årligt forbrugerne i Haderslev Kommune 6-800.000 kr., som er penge, der skal spares, før der kan skabes reelle besparelser.
Prognose for indtægtsrammer og takster
Forsyningsselskabernes brancheforening DANVA har i samarbejde med revisionsselskabet PwC udarbejdet en prognosemodel, som kan vise en langsigtet udvikling i indtægtsrammen, taksterne og likviditeten i et selskab.
Modelleringen baseres på den eksisterende regulering og seneste økonomiske ramme samt forventninger til fremtidig indtægtsramme, leverede vandmængder, takster, driftsudgifter, investeringer og lånoptagelse.
Tidligere modelleringer for Provas, som blev udarbejdet med udgangspunkt i den økonomiske ramme for 2023, viste teoretiske konkurstidspunkter for vandselskabet i 2032 og spildevandsselskabet i 2045. Dette billede er ikke ukendt i sektoren.
At der er en generel udfordring med den økonomiske regulering, er man opmærksom på både i DANVA og i folketinget.
Generelle fremskrivninger viser, at selskaberne ikke får dækket deres omkostninger i forbindelse med store investeringer samt vedligeholdelse af ledninger og anlæg. Samtidig forventer man, at sektoren skal fordoble sine årlige investeringer fra nu af og indtil 2070 for at følge med klimaforandringer, samfundsudvikling og nye krav.
For at håndtere den uhensigtsmæssige regulering har regeringen nedsat et Vandreguleringsudvalg, som skal komme med forslag til en ny økonomisk regulering.
Allerede i år er der sket ændringer i den økonomiske regulering. Nu kan tillæg umiddelbart medtages, tidligere var der to års ventetid. Samtidig kan en under- eller overdækning fremover justeres inden for 4 år.
En helt ny modellering/prognose af Provas indtægtsrammer og takster, med udgangspunkt i økonomiske rammer for 2025, viser teoretiske konkurstidspunkter i 2063 for Provas-Haderslev Vand A/S og 2049 for Provas-Haderslev Spildevand A/S.
Tidspunkterne bygger på den godkendte budgetlægning og de økonomiske rammer for 2025, sammen med forventede parametre i forhold til inflation, renteniveau og effektiviseringskrav. Ændres den økonomiske regulering og vælger bestyrelsen for eksempel at udsætte investeringer eller justere serviceniveauet, vil prognosen ændre sig.
Resultater 2024
Over- og underdækning
Hvis et regnskabsår giver overskud, svarer det til at vi har stiftet gæld til kunderne, som skal betales tilbage. Dette kaldes også ”at have overdækning”. Et overskud skyldes ofte, at vi har krævet for mange penge ind via taksterne.
Opkræver vi omvendt for lidt, skylder forbrugerne os penge, og vi har et tilgodehavende hos dem. Det kaldes ”at have underdækning”.
En del af et overskud eller et underskud kan naturligvis også skyldes andre forhold end taksterne.
Reduktion i overdækningen
Som koncern havde Provas et overskud i regnskabsåret 2024 på 20,2 mio. kr. og en egenkapital på 2,3 mia. kr.
Provas skal ”hvile-i-sig-selv”. Det betyder, at der over en kort årrække skal være balance mellem indtægter og udgifter, og koncernen skal over tid altså hverken skabe overskud eller underskud.
I vand- og spildevandsselskaberne bestemmer staten hvor store indtægterne må være. Selskaberne tildeles en ”økonomisk ramme”, som fordeles ud på den vandmængde, der forventes faktureret. Herved fastsættes taksterne på vand og spildevand. På affald fastsættes taksten på baggrund af det kommende års budget.
Når regnskabsåret giver et overskud, har vi ofte opkrævet for mange penge hos forbrugerne og har dermed fået en kortfristet gæld, der skal betales tilbage. Vi har en ”overdækning”. Opkræver vi omvendt for lidt, skylder forbrugerne os penge og vi har et tilgodehavende, en ”underdækning”. En del af et over- eller underskud kan naturligvis også skyldes andre forhold.
Fra 2023 til 2024 er overdækningen netto reduceret med 12 millioner kroner, hvilket er et udtryk for, at Provas nu ikke har så meget gæld til kunderne, som ved udgangen af 2023. Dette betyder også at koncernens omsætning for 2024 regnskabsteknisk forøges med det tilgodehavende, som gælden overfor kunderne er reduceret med.
Siden 2023 har vi startet udligningen af ”koncerninterne mellemværende” samtidig med en reduktion af koncernens obligationsbeholdning. Over en længere periode er der på tværs af koncernen lånt penge mellem selskaberne (interne mellemværende). Det har vi i 2023 og 2024 arbejdet på at udligne. Ved afslutningen af regnskabsåret var der fortsat finansiering mellem koncernens selskaber, men der er sket en væsentlig reduktion.
For godt 10 år siden optog Provas lån til anlægsprojekter, blandt andet ”Bæk til bælt”, der ikke blev realiseret. Pengene blev investeret i værdipapirer. Bestyrelsen besluttede i 2023 at obligationerne skulle afhændes over tid og i 2024 er der solgt 12 millioner kr., som er anvendt til finansiering af renoveringen af Gram Genbrugsplads. Ved regnskabsårets afslutning er beholdningen reduceret til 35 millioner kroner.
Der har i regnskabsåret været færre investeringer end budgetteret, hvilket primært skyldes manglende mulighed for at igangsætte anlægsprojekter, som derfor er periodeforskudt.
Særligt et merforbrug på transport af genbrugsfraktioner samt indsamlingen af asbest har påvirket årets resultat i Provas-Haderslev Affald A/S.
Takster for 2025
I Haderslev Kommune vil taksten for en gennemsnitlig husstand stige med 124 kr. om måneden. hvor knap 75% kommer fra øgede omkostninger til vand og spildevand og godt 25% kommer fra affald og genbrug.
Regulering efter markedsprisen på vand og spildevand
Taksterne for vand og spildevand er udregnet på baggrund af den generelle prisregulering i 2022 og 2023.
Prisreguleringen sker på baggrund af en gennemsnitlig prisudvikling i markedet og da inflationen fortsat var høj i 2022 og 2023. Dermed er indtægtsrammen reguleret med 6,63%.
Stigende omkostninger på vandområdet
Taksterne for vand og spildevand er dertil udregnet på baggrund af nye aktiviteter i Provas i 2023.
Af aktiviteter i 2023 kan, udover udvidelse af forsyningsnettet, nævnes stigende el-omkostninger, modtagelse af væsentlig mere regnvand end tidligere samt beredskab og oprydning i forbindelse med stormfloden i efteråret 2023.
Stigende omkostninger på affaldsområdet
Affaldstaksten vil stige i 2025.
Grundgebyret, som dækker omkostningerne til genbrugspladserne og til husstandsindsamling af genanvendelige fraktioner, stiger på grund af øgede transportudgifter til vognmænd samt nye investeringer.
Tømningsgebyret, som dækker indsamling og behandling af restaffaldet, stiger på baggrund af øgede afgifter, der primært er pålagt forbrændingsanlægget.
Nøgletal for Provas | 2024 | 2023 | 2022 |
Antal fuldtidsstillinger | 65 | 66 | 67 |
Gennemsnitsalder, år | 48 | 49 | 50 |
Gennemsnitsanciennitet, år | 8 | 9 | 8,5 |
Sygefravær, kort tid, % | 2,9 | 4,2 | 3,3 |
Sygefravær, lang tid, % | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
Kønsfordeling medarbejdere | |||
Kvinder, % | 50 | 50 | 46 |
Mænd, % | 50 | 50 | 54 |
Kønsfordeling bestyrelse | |||
Kvinder, % | 44 | 44 | 44 |
Mænd, % | 56 | 56 | 56 |
Nøgletal for Vand | 2024 | 2023 | 2022 |
Solgt, mio. m3 | 1,50 | 1,48 | 1,47 |
Udpumpet, mio. m3 | 1,62 | 1,64 | 1,66 |
Vandtab, % | 8,1 | 8,9 | 8,1 |
Antal ledningsbrud | 21 | 31 | 36 |
Antal forbrugssteder | 11.430 | 11.272 | 11.338 |
Takster for en husstand kr.* | 3.390 | 3.048 | 2.757 |
Nøgletal for Spildevand | 2024 | 2023 | 2022 |
Modtaget spildevand, mio. m3 | 12,11 | 9,85 | 7,49 |
Solgt spildevand, mio. m3 | 2,29 | 2,27 | 2,48 |
Antal tanke i tømningsordningen | 2.356 | 2.369 | 2.376 |
Antal forbrugssteder tilsluttet kloaknet | 22.187 | 20.923 | 20.931 |
Takst for en husstand** | 6.809 | 6.142 | 6.049 |
Nøgletal for Affald og genbrug | 2024 | 2023 | 2022 |
Indsamlet restaffald, ton** | 6.342 | 6.207 | 7.913 |
Indsamlet til genbrug, husstandsindsamling, ton** | 7.438 | 7.247 | 5.817 |
Indsamlet på genbrugspladser, ton** | 7.588 | 6.457 | 6.535 |
Indsamlet antal kasser til farligt affald | 11.582 | 11.681 | 11.337 |
Antal besøgende på genbrugspladser** | 363.101 | 312.651 | 305.377 |
Antal husstande, restaffald | 22.571 | 21.184 | 24.000 |
Antal husstande, genbrugsbeholdere** | 53.246 | 47.837 | 48.197 |
Takst for en husstand, kr.* | 3.390 | 3.990 | 4.082 |
* En gennemsnitlig husstand er defineret som en husstand, der bruger 100 m3 vand og har en 240 liters 2-delt beholder til mad- og restaffald.
** Grundet ny opgørelsesmetode for nøgletal vedr. affald kan tabellen ikke sammenlignes med tidligere nøgletalstabeller.
Klik her får at læse Årsberetning 2024 som pdf
Ønsker du at læse årsberetninger fra tidligere år, kan de findes under dagsordner og referater i det pågældende år.
1. kvartal
Åben fanerne for at læse årets 1. kvartalsberetning:
Struktur på vandforsyningen
På en intern workshop, faciliteret af NIRAS, har vi i årets første kvartal diskuteret de målsætninger, som senere skal sætte rammerne for den fremtidige struktur på vandforsyningen i vores forsyningsområder. Dette skal bl.a. gøre det nemmere for os, når vi
skal prioritere i ledningsarbejdet.
I vores strategiske arbejde med at anvende rådføring og feedback til at sikre langsigtede fælles løsninger med øget værdi for forbrugerne arbejder vi aktuelt med at optimere samarbejdet mellem forsyning og kommune.
Intentionen er, at kommunens viden om miljøforhold og nødvendige effekter kombineres med vores viden om gode tekniske løsninger, så vi skaber de mest omkostningseffektive løsninger.
Konkret arbejder vi på, gensidigt at skabe involvering i sager, som vedrører hinanden, og give mulighed for at kommentere, rette og supplere sagsbehandlingens faktiske grundlag og faglige vurderinger, så der kan træffes beslutning på et reelt oplyst sagsgrundlag.
Miljøstation ved Kelstrup Strand
Af affaldsplanen fremgår, at borgernær indsamling af dagrenovation med fordel kan foregå via strategisk placerede miljøstationer. Da sommerhusområdet Grønkær Høj Vej har været et vanskeligt område for de store renovationsbiler at køre rundt i, er arbejdet med at udvide den eksisterende miljøstation og indsamling af beholdere nu tæt på at blive iværksat.
Slut med batteriæsker
Efter godt og vel 15 gode år med batteriæsker som fast bestanddel i miljøkasserne, har vi besluttet at udfase dem. Når den sidste papæske er uddelt, slutter en æra dermed. Beslutningen grunder i, at mange alligevel benytter klare plasticposer til brugte batterier. Da poser er nemmere at genanvende end pap, har vi valgt at tage konsekvensen.
Struktur på arbejdsdagen
Som en del af handleplanen fra trivselsmålingen, afprøver Drift, Vand og Spildevand, afholdelse af strukturerede afdelingsmøder. Møderne har en fast dagsorden, med deltagelse og bidrag fra andre afdelinger eller dele af organisationen. Trivselsmålet er øget samarbejde internt og tværgående ved at styrke relationer samt dele information og erfaringer. Afprøvningen evalueres endelige i forbindelse med afholdelse af aprilmødet.
Attraktiv arbejdsplads
I starten af året igangsatte vi en brandingkampagne med det formål at promovere Provas forud for forbrugervalget. Kampagnen indeholder et radiospot på Skala og Classic, online reklamer på netaviserne samt en video-annonce på de sociale medier Facebook og Instagram. Kampagnen performer godt. Den er ved udgangen af marts nået ud til 11.382 personer, hvoraf de 502 klikkede sig ind på vores hjemmeside. Det giver en klikrate på 0,44%, hvilket ligger over mediets benchmark på 0,11%.
Pusterummet
Forsyningshuset har i nogle år tilbudt medarbejderne mulighed for et kort hvil i løbet af en travl arbejdsdag. Men først nu er der blevet indrettet et egentligt rum ’Pusterummet’, med massagestol, briks, ribbe og yoga-måtter. Rummet er hyggeligt indrettet med luftige gardiner i en rar sommergrøn nuance og vægge der matcher. Det er også meningen, at rummet skal benyttes når de årlige vaccinationer af medarbejderne skal foretages samt ved de jævnlige sundhedstjek, som alle medarbejdere i Provas tilbydes.
Hygiejnekursus i høj kurs
Når vi indgår kontrakter om anlægsprojekter på drikkevand, har vi i mange år krævet af entreprenøren, at dennes medarbejdere har gennemført et hygiejnekursus. Men da der ikke findes officielle kurser, har vi selv udviklet et. Det har andre forsyninger og deres entreprenører fået øjnene op for. Det er derfor ikke unormalt, at vi bookes ind for at afholde kurser i hygiejne. I marts var vi f.eks. hos Skanderborg Forsyning.
Råvandsledning i udbud
Sidste etape af råvandsledningen, for etableringen af kildefeltet nær Maugstrup ved Vojens, har været i udbud. Kildefeltet skal levere vand til vores kunder ved Vojens Vandværk. Lige nu er Museum Sønderjylland dog i gang med at undersøge et 4 meter bredt og 1 km langt bælte hen over marken, der ligger over den tidligere Hærvej.
Beredskabsmæssig parathed
For at sikre, at Provas robusthed, beredskab og tilpasningsevne i krisesituationer, er der etableret en beredskabsorganisation bestående af den samlede ledelse samt relevante nøglemedarbejdere. Beredskabsorganisationen har opdateret vurderingen af modstandsdygtigheden med afsæt i lovforslag om kritiske enheders resiliens (CER-direktivet) og samtidig opdateret den generelle beredskabsplan.
Højvandssikret Forsyningshus
Sidste år sikrede vi Forsyningshuset mod overfladevand fra bagboen ved ekstrem nedbør. Vi etablerede også en høj ud mod Fjordagervej, som buffer ved en eventuel vandstandsstigning i fjorden. Endelig i år fik vi så etableret den spærring, der skal sikre at vandet ikke løber ind via indkørslen.
Årsregnskab 2024
Årsregnskaberne 2024 for Holding og datterselskaberne er færdiggjort og revideret af selskabernes revisor PwC. Revisionspåtegninger og protokollater giver ikke anledning til forbehold eller fremhævelser, og afventer nu endelig godkendelse af bestyrelserne i Provas og Kommunalbestyrelsen i Haderslev.
Må man tisse i badet?
Der bliver lagt mærke til Provas i lokalmedierne. I marts bragte Jyske Vestkysten, på eget initiativ, en artikel med ophæng i et opslag fra vores Facebook-profil: Må man tisse i badet. Det er ikke første gang vores opslag giver inspiration til artikler. Sidste somme bragte samme medie vores opslag om, at gerningspersoner havde benyttet Provas 24/7 til at smide sorte sække i containeren til blød plast på pladsen i Haderslev. Begge gange har journalisten skrevet en saglig og alvorlig artikel, med et strejf af den humor vores oplæg også selv fremstår med.
Besøgstal på genbrugspladsen
Det ser ud til, at besøgstallene på genbrugspladserne er højere i 1. kvartal i år end samme periode sidste år. Hvorvidt dette kan tilskrives, at folk f.eks. har haft travlt med oprydningen, at de har ændret syn på sortering eller blot den større tilgængelighed med Provas 24/7, vil vi følge nærmere i fremtiden.
Årsopgørelse 2024
Årsopgørelsen for 2024 er gået rigtig godt og vi har haft et fint flow i henvendelser fra kunder. Både før og efter udsendelsen af opgørelsen.
Ungeråd
I arbejdet med at opnå dialog med unge, der i fremtiden skal leve med vores valg af løsninger, har vi haft kontakt til Haderslev Ungeråd. Involvering af Ungerådet kunne være en rådføringsmulighed, når vi har konkrete tematikker, hvor unges bidrag kunne give værdi.
Ungerådet får mange henvendelser og mødes kun en gang om måneden i omkring 2 timer, med typisk 5 – 12 deltagere.
I den kommende tid forventer vi at skabe involvering gennem
- Virksomhedsbesøg hos PROVAS med rundtur og dialogkaffe og
- Deltager på et rådsmøde med en konkret problemstilling.
Åbent hus
Provas planlægger at afholde åbent hus lørdag den 14. juni.
I år vil vi afprøve et nyt koncept i Haderslev, hvor man både besøger vandværket, renseanlægget og genbrugspladsen. Samtidig kan man se mange af de faciliteter vi har i byen og del af den infrastruktur, som binder det hele sammen. Efter afprøvning af det nye koncept i Haderslev påtænker vi at lave tilsvarende arrangementer i 2026.
Læs kvartalsberetningen som pdf
Klik her for at læse beretningen fra 1. kvartal 2025 (pdf)
Ønsker du at læse tidligere kvartalsårsberetninger, kan de findes under dagsordner og referater i det pågældende år.
Performancebenchmarking vand- og spildevand
Hvert år vurderes alle danske forsyningsselskaber på, hvor effektive vi hver især er i forhold til hinanden. Resultatet fremgår af den årlige performancebenchmarking for hvert selskab.
Læs seneste performancebenchmarking for Provas
Vælg selskab: 'Provas-Haderslev Vand A/S' eller 'Provas-Haderslev Spildevand A/S'.
Hvert år udgiver vandselskabernes interesseorganisation DANVA en rapport, der beskriver hvordan det går i den danske vandsektor indenfor drikkevand og spildevand.
Måske er du også interesseret i
CSR i Provas
Hos Provas tager vi vores sociale ansvar alvorligt. Derfor har vi naturligvis også en CSR-politik.
CSR i ProvasNyheder
Læs nyhederne om vores arbejde i Provas. Husk, du kan også følge os på Facebook og LinkedIn.
Nyheder